vad jag kan!

Vad jag kan :)

Jag har alldeles nyss skapat någonting jättegott i mitt kök.. Det är inte så ofta det händer!
Men det här blev så bra att jag måste berätta om det.


Jag har gjort: Röd Linssoppa. Jag fick receptet av Heddi, och eftersom jag inte är en stjärna när det gäller matlagning så tackar jag och tar emot när folk ger mig lite tips och vägledning. Tack Heddi.

För 1½ liter soppa (blir många matlådor) behövs:

  • 1½ liter vatten
  • 3 buljongtärningar (det skulle tudligen vara köttbuljong, men det blev gott med grönsaksbuljong och hönsbuljong också, så det kankse inte spelar så stor roll)
  • 3 dl röda linser (fanns på Konsum)
  • Lök efter smak. Jag tog en liten rödlök en liten gullök och en vitlöksklyfta. Gott med lök.
  • 2 dl krossade tomater som är smaksatt.
  • Krydda. Grillkrydda och peppar.

Det är det som ska va i. Man har i allt i en kastrull och kokar upp. Sen ska det puttra på svag värma. Sen när det är klart så ska man vispa sönder linserna lite, så blir allt bra. Tar typ en kvart att göra.

Till det här ska man äta bröd. Jag hade tog två bitar pan rich (bryr mig inte om stavningen!) som jag hade i frysen. Jag gjorde lite "hemmagjord vitlökssmör" som jag hade på och stoppade dem i micron. Det blev gott till.
Jag är så nöjd med mig själv för att jag är så duktig!



 


Kommentarer

Vad säger du?

Ditt fina namn
Glöm inte bort mig

Om du vill skriva din E-postadress (bara synlig för mig)

Vad heter din blogg?

Skriv vad du vill

Trackback
RSS 2.0